Wegetarianizm jest  rozumiany jako niejedzenie mięsa, w istocie znaczy on więcej. Jest to określony styl życia połączony ze specjalną dietą.  Motywy zerwania z tradycyjnym sposobem odżywiania mogą być różne, niezależnie od tego, dieta wegetariańska powinna zawsze wiązać się ze zmianą sposobu myślenia, odejściem od stereotypów i zastąpieniem ich nowym sposobem odżywiania.
Wegetarianie świadomie i starannie komponują dietę,  nie palą papierosów, nie piją alkoholu, ograniczają kawę i herbatę. Prowadzą aktywny tryb życia, uprawiają sport. Jest to swego rodzaju doskonalenie osobowości oraz walka z własnymi świadomości. Dzięki temu wegetarianie są spokojni i przyjaźnie nastawieni do ludzi i świata.
Dieta wegetariańska może być niezwykle korzystna dla zdrowia, jednak należy stosować ją rozważnie. Racjonalne podejście do wegetarianizmu zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele chorób cywilizacyjnych. Coraz więcej osób rezygnuje z  mięsa. Powody przejścia na wegetarianizm są różne: etyczny, ekologiczny, religijny, filozoficzny, bądź zdrowotny. Wegetarianie przekonują, że zawarte w mięsie  składniki odżywcze z powodzeniem można zastąpić  produktami roślinnymi.  Racjonalnie ułożona dieta roślinna nie powoduje uszczerbku na zdrowiu, ale może również zmniejszyć ryzyko wielu chorób cywilizacyjnych. Aby organizm mógł odpowiednio funkcjonować, potrzebuje wielu składników odżywczych: białka, tłuszczu, węglowodanów, witamin i minerałów. Niestety, nie  ma diety uniwersalnej. Dlatego dieta wegetariańska powinna być dobrana indywidualnie dla każdego człowieka, tak żeby niczego organizmowi nie zabrakło.

Zalety stosowania diety wegetariańskiej:

  • można pozbyć się nawet kilograma tygodniowo
  • znamienniejsza poziom złego cholesterolu
  • obniża ciśnienie tętnicze
  • zmniejsza podatność na cukrzycę
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na różnego rodzaju nowotwory
  • poprawa trawienna
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na nadciśnienie

Wady stosowania diety wegetariańskiej: 

  • źle realizowany wegetarianizm może doprowadzić do powstania niedoborów żywieniowych, co źle wpływa na rozwój fizyczny i umysłowy
  • pozbawia organizm witamin z grupy B, które są odpowiedzialne m.in. za sprawne funkcjonowanie układu nerwowego
  • mogą wystąpić niedobory minerałów: minerałów – szczególnie żelaza, wapnia i cynku
  • może doprowadzić do anemii
  • grozi osteoporozą (skłonnością do złamań kości)