Jak najlepiej i najsmaczniej przygotować makaron pełnoziarnisty?

Do lekko osolonego wrzątku wrzucamy makaron (w proporcji 1 litr wody na 100 g makaronu). Czas gotowania zależy od rodzaju i kształtu makaronu, który zawsze podany jest na opakowaniu. Bardzo ważne jest jego skrupulatne przestrzeganie. Podczas gotowania należy od czasu do czasu, zamieszać całość, żeby makaron nie przywarł do dna garnka. Gotowy makaron trzeba odcedzić na sicie lub durszlaku. Jeśli danie podawane jest na ciepło, nie należy hartować (przelewać zimną wodą) makaronu, gdyż traci swój delikatny smak. W przypadku wykorzystania go, jako składnik sałatki, należy go zahartować. Makaron podawany na gorąco, nie będzie się sklejał. Poleca się wlać do wody (przed wrzuceniem makaronu) odrobinę oliwy z oliwek. Podniesie to wartość odżywczą i doda smakowitości. Dobry makaron nie może być rozgotowany. Powinien być ugotowany „al Dente”, czyli pół twardo. Makarony pełnoziarniste, ze względu na obecność łusek ziarna, które zostają celowo nieoczyszczone sprawiają wrażenie „tępego” i ziemistego odczucia na języku. W porównaniu do makaronów klasycznych, ich smak jest bardziej wyrazisty i mniej delikatny. Makarony z mąki pełnoziarnistej są bardziej twarde i sprężyste, niż z mąki białej.

Właściwości makaronów pełnoziarnistych:
• Uzupełniają niedobory w diecie (występujące w czasie odchudzania),
dzięki większej wartości odżywczej
• Usprawniają pracę jelit i ułatwiają wypróżnianie
• Obniżają poziom złego cholesterolu, chroniąc serce i układ krwionośny
• Zapobiegają chorobie wieńcowej i miażdżycy

Makaron pełnoziarnisty,a makaron biały
• Jest bogatszy w błonnik- zawiera go 4 razy więcej w porównaniu do białego
• Zawiera więcej makro – i mikroelementów: potasu, magnezu, selenu,wapnia, żelaza, cynku i manganu
• Bogatszy w witaminy z grupy B
• Dłuższy proces trawienia sprawia, że dłużej jesteśmy syci
• Wolniej podnosi poziom cukru we krwi, przez co przeciwdziała cukrzycy
• Zawiera zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe
• Jest lepszym źródłem białka i węglowodanów