Ile gramów soli powinno znaleźć się w diecie człowieka? Odpowiedz jest teoretycznie prosta- jest to płata łyżeczka, czyli 5g. Wydaje się całkiem sporo i wystarczająco. Tę normę łatwo przekroczy, nawet gdy całkiem zrezygnujemy z dosalania potraw. Oprócz soli dodawanej do potraw które sami przygotowujemy dużo jej znajduje się w pieczywie, wędlinach, serach, konserwach, warzywach kwaszonych. W związku z tym przeciętny Polak zjada więcej chlorku sodu, niż wynosi norma zalecana przez WHO. Jakie mogą być tego konsekwencje:

  • występowanie nadciśnienia tętniczego
  • miażdżyca
  • zwiększa ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe
  • przyczynia się do powstawania otyłości i cukrzycy typu II
  • zatrzymuje wodę w organizmie
  • nadmiar przeciąża nerki
  • powoduje udary mózgu
  • zwiększa drażliwość systemu nerwowego
  • wypłukuje wapń z organizmu, co może przyczyniać się do zachorowania na osteoporozę

Jednak kompletna eliminacja soli  wpłynęła by negatywnie na ogólne funkcjonowanie organizmu.  Bez soli kuchennej, a w szczególności zawartego w niej sodu, nie byłoby życia! To właśnie sód  reguluje ilość płynów w organizmie, bierze udział w przesyłaniu impulsów nerwowych i transporcie różnych związków przez błony komórkowe.

Zatem, gdzie leży złoty środek? Zaleca się rezygnacje z dosalania potraw. Sól jest jednym z podstawowych konserwantów żywności. Kupując produkty codziennego użytku: wędliny, masło, pieczywo, przyprawy itp., dostarczmy chlorek sodu (sól) do organizmu. Powszechnie wiadomo, że dosalane potrawy nadają smakowitości. Jednak stosując kilka trików możemy uzyskać ten sam efekt, bez nadmiernego dodawania soli:

  • gotuj warzywa na parze, co wyciągnie z nich naturalne występującą sól oraz inne aromaty
  • przyprawiaj potrawy świeżymi i suszonym ziołami- odpowiednio dobrane zioła zrekompensują brak soli. Polecane zioła to: bazylia, oregano, kminek, czosnek niedźwiedzi
  • doceń orientalne przyprawy, które nadają niezwykłej smakowitości wszystkim potrawą, należą do nich: curry, cynamon, kumin, gałka muszkatołowa, limonka itp.
  • nie sól potraw mięsnych, soli konserwującej której się w nich znajduje jest wystarczająco dużo
  • unikaj gotowych sosów, przypraw, albo sprawdzaj w nich zawartość soli
  • unikaj: fast foodów, gotowych wędlin, słonych przekąsek, majonezów i ketchupów, żywności typu „ready to eat”