Powszechnie wiadomo, że biały cukier jest niezdrowy. Jednak ludzie od urodzenia mają potrzebę jedzenia słodyczy. Dotyczy to również osób, które szczególnie dbają o zdrowie i zgrabną sylwetkę. Dlatego warto wiedzieć, że istnieje wiele zdrowych alternatyw, którymi można zastąpić cukier i słodycze. Rafinowany, biały cukier poza kilokaloriami nie zawiera żadnych substancji odżywczych. Jego słodkie zamienniki, pochodzą często z ekologicznych upraw, mają mniej kalorii, są słodsze oraz zawierają dodatkowo enzymy, minerały i witaminy. Syropy z agawy, ryżu, melasy lub owoców to wysokoskoncentrowane soki, składające się w dużym stopniu z naturalnie występujących cukrów w surowcach. Posiadają owocowy smak, dlatego do słodzenia używa się ich stosunkowo niewiele.

Właściwości prozdrowotne syropów:
• poprawiają procesy trawienne, dzięki dużej zawartości błonnika
• zawierają cukry złożone, które rozkładają się powoli w organizmie, nie powodując drastycznych skoków poziomu glukozy we krwi
• łagodzą podrażnienia jelit i działają przeciwbiegunkowo
• charakteryzują się niską zawartością tłuszczy i cholesterolu
• charakteryzują się niską zawartością sodu, więc mogą być spożywane przez osoby borykające się z nadciśnieniem
• syropy są lekkostrawne i mogą być składnikiem zdrowej diety
• zaleca się ich stosowanie w diecie bezglutenowej
• wspomagają procesy funkcjonowania tkanki mięśniowej i nerwowej
• dbają o odpowiednie dotlenienie mózgu, zapewniając lepszą pamięć i koncentrację